محمد امیری؛ رضا رادفر؛ فرشاد فائزی رازی
چکیده
اعتبارات بانکی باید برای حمایت از تولید و اقشار آسیبپذیر و بهشکل وامهای کوچک در مشاغل خُرد و خانگی اعطا شود؛ اما بیشتر منابع مؤسسههای مالی برای بخشهای بدون اولویت صرف میشود. از سویی، بانکها میخواهند با ارائه خدمات در بستر بانکداری اجتماعی به ایفای تعهدهای اجتماعی خود بپردازند و از سوی دیگر، سود خود را بیشینه کنند ...
بیشتر
اعتبارات بانکی باید برای حمایت از تولید و اقشار آسیبپذیر و بهشکل وامهای کوچک در مشاغل خُرد و خانگی اعطا شود؛ اما بیشتر منابع مؤسسههای مالی برای بخشهای بدون اولویت صرف میشود. از سویی، بانکها میخواهند با ارائه خدمات در بستر بانکداری اجتماعی به ایفای تعهدهای اجتماعی خود بپردازند و از سوی دیگر، سود خود را بیشینه کنند و به همین دلیل با مأموریت دوگانه و تضاد مالی با بنگاههای تولیدی خُرد مواجه شدهاند و باید برای حل این تضاد چارهای بیندیشند. از این رو، در این مقاله ضمن مرور نظاممند پژوهشهای انجامشده و مصاحبه عمیق با خبرگان، نقش بانکداری اجتماعی در کاهش تضاد منافع مالی بین بانکها و بنگاههای تولیدی تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که با حرکت بانک بهسمت بانکداری اجتماعی و ایفای مسئولیتهای اجتماعی، تضاد منافع مالی بین بانک و بنگاههای تولیدی از طریق تأمین منافع مالی بانکها، تأمین منافع مالی بنگاهها و بهتبع آن، تأمین منافع بلندمدت تمام مشتریان، کاهش خواهد یافت.